Politikk, individ og samfunn

POM i Stortingssalen

Sosiologi og sosialantropologi

Fagets relevans og sentrale verdier
Sosiologi og sosialantropologi handler om å gi elevene samfunnsvitenskapelig innsikt i det moderne samfunnet og samfunnsutviklingen. Gjennom faget skal elevene utvikle forståelse av hvilken betydning sosiale og kulturelle prosesser har for individet og samfunnet. Faget skal også gi forståelse av ulike levemåter og perspektiver, og slik utvikle demokratisk medborgerskap i det mangfoldige samfunnet. Faget skal videre gi elevene innsikt i hvordan samfunn, kultur og individ preges av mangfold, globalisering og raske teknologiske endringer, og slik legge til rette for videre studier og arbeidsliv.

Faget skal også bidra til at elevene lærer å tenke vitenskapelig, kunnskapsbasert og kritisk i møte med spørsmål som berører individ og samfunn.

Standpunktvurdering Elevene skal ha én standpunktkarakter

Eksamen for elever: Muntlig eksamen

Politikk og menneskerettigheter

Fagets relevans og sentrale verdier
Politikk og menneskerettigheter handler om hvordan vårt eget og andre samfunn blir styrt gjennom politiske beslutninger. Hvilke trusler står demokratiet overfor? Faget skal gi innsikt om norsk politikk og internasjonal politikk, og om menneskerettighetenes betydning individuelt, nasjonalt og internasjonalt. Faget skal også gi grunnlag for aktiv samfunnsdeltakelse og forståelse av og respekt for andre menneskers synspunkter, verdier og kulturuttrykk.

Faget skal også bidra til å utvikle kompetanse og holdninger som forbereder på deltakelse i samfunnet, medborgerskap og kritisk tenkning.

Standpunktvurdering Eleven skal ha én standpunktkarakter

Eksamen for elever Eleven kan trekkes ut til skriftlig eller muntlig eksamen

Sosialkunnskap

Fagets relevans og sentrale verdier
Du lærer deg å analysere verden rundt deg, og får gode tips å ta med deg etter videregående. Vi analyserer ulike aspekter ved samfunnet – både på mikro- og makronivå. Og ser på det komplekse samspillet mellom enkeltindivider og samfunnet som alle er en del av.

Vi ser på menneskets ulike livsfaser. Hva former deg som person? Hvordan får du din identitet? Vi undersøker oppvekstsvilkår, samliv, alderdom, psykiske kriser og kjønnsidentitet. Og så kobler vi sosialiseringsprosessen og livsfasene opp mot velferdsforskjeller, menneskerettigheter, marginalisering, motsetninger og utfordringer.

Faget er spesielt aktuelt for studier og arbeid innen politi, barnevern, sosiologi, statsvitenskap, helsevesenet, psykologi og for dem som har lyst til å jobbe med mennesker eller for å bedre menneskeliv gjennom politikk eller institusjoner.

Standpunktvurdering Eleven skal ha én standpunktkarakter.

Eksamen for elever: Skriftlig eksamen

Slik er timene i disse fagene

Timene er varierte: Diskusjoner, bildemyldring, foredrag, skriveøkter, dokumentarer, nyhetshjul, læringspartnersamarbeid, prosjekter, podkast-innspilling, debatter og ut på ekskursjoner. Generelt prøver vi stadig å aktualisere stoffet vi har om, og kobler det opp mot det som skjer i nyhetsbildet og den rådende samfunnsdebatten.

Ler mer her:

Sosiologi og sosialantropologi:

Politikk og menneskerettigheter:

Sosialkunnskap:

Fra læreplanen

Sosiologi og sosialantropologi

• Samfunnsvitenskapelig metode og kildebruk
  • Sosialisering og medborgerskap
  • Kulturforståelse og interkulturell kompetanse
  • Sosiale strukturer, aktører og handling

• Folkehelse og livsmestring

Politikk og menneskerettigheter