Learning to Fly i friminuttene

FOTO: Lambertseter vgs

Med skolebandet får vi en sosial møteplass hvor du kan være med folk som har like interesser som deg selv. Her kan du virkelig utvikle deg musikalsk og å få mer glede inn i en stressende skolehverdag. Jeg vet det høres klisje ut, men det er sant: jeg vet ikke hvordan jeg hadde kommet meg gjennom videregående uten musikken.

Det sier Adriana Wergeland som både spiller gitar, piano og synger i skolebandet på Lambertseter sammen med seks andre elever representert fra ulike klasser og trinn. Og i tillegg har de med seg lærer og bandleder Kim Granholt.

Sammen finner de sanger, skaper god energi og øver!

- Det er hektisk skolearbeid i enkelte perioder, men da er det ekstra viktig å få ut stress og energi med å holde på med noe vi elsker og har det gøy med. Å gå studiespesialiserende samtidig som du er en kreativ person kan være utfordrende noen ganger fordi du på et vis ikke får utløp for det indre potensialet ditt, forklarer Wergeland.

Øver til skolearrangementer

I øyeblikket har bandet elever på de fleste instrumentene, men mangler en trommis! Med andre ord er det bare å slenge seg med hvis du kan spille trommer.

Frem mot skolearrangementer øver bandet ofte. Musikksjangeren er bred, alt fra Kaizers Orchestra, Pink Floyd til Karpe - og listen fortsetter... Øvelsene foregår ukentlig i friminuttene på musikkrommet hvor skolen har instrumenter og studio.

- Det er kanskje ikke så mange som vet at det finnes musikkrom her engang, men rommet på Lambertseter er veldig flott med mange instrumenter. Og vi er så takknemlig for at vi kan bruke det når som helst, avslutter Wergeland.

Du kan høre skolebandet på vitnemålsutdelingen for vg3 på Chateau Neuf i sommer.

Husk søknadsfristen til Lambertseter vgs 1. mars 2024!