Spørmål til rektor Siv

Politikere besøker Lambert 2020

Overgangen fra vanlig skole til hjemmeundervisning er godt i gang. Skolen forsøker å trygge elevene og gi god informasjon. Likevel kan det hende det er spørsmål der ute som flere lurer på. Elevrådet har derfor samlet inn spørsmål fra lambertelevene. Her følger svarene fra rektor Siv:

Blir heldagsprøvene flyttet nå som eksamen er avlyst?

Noen av heldagsprøvene våre er felles for hele Oslo. Disse har vi nå fått beskjed om skal flyttes til mai for alle skolene. Lambertseter vgs har bestemt at vi beholder planen som lærere og elever har fått informasjon om tidligere med fagdager/heldagsprøver i april. Hvis du er usikker - se i Outlook-kalenderen, der er det oppdatert informasjon.

Får 3. klasse vitnemål tidligere?
Nei. Vitnemålet til VG3 skal være klart til samme tid som før. Muntlig eksamen er ikke avlyst, så alle skal gjennomføre sine eksamener før vi kan lage vitnemålet.

Hvor mye teller standpunktkarakterene?

Vitnemålet vil ikke ha skriftlige eksamenskarakterer fra denne våren. Det betyr at de andre karakterene tillegges mer vekt når Universiteter og høgskoler beregner skolepoeng. Hvorfor det blir sånn? Jo, fordi skolepoeng regnes fra et gjennomsnitt av alle karakterer på vitnemålet.

Hvor lenge kommer nettskolen til å vare?

I første omgang er skolene stengt til 14. april. Regjeringen vil komme med ny informasjon den 8. april, om perioden med hjemmeundervisning vil vare enda lenger.

Hvordan jobber lærerne for å sikre god og variert undervisning i alle fag?

Alle lærere i Norge måtte snu seg rundt og bli heldigitale over natten. Det var et løft! Den første uken handlet det mye om å finne opplegg som fungerte sammen med tekniske løsninger som hadde store problemer. Nå har lærerne etter hvert jobbet mer med variasjon i undervisningen, for at det ikke bare skal bli "lese og skrive" hele dagen for elevene. Alle lærere på Lambertseter jobber i fagteam med kolleger. I teamene jobber lærerne med å dele ideer med hverandre og hjelpe hverandre til å finne varierte måter å jobbe på. Men ha tålmodighet med oss J Husk at mange lærere også er lærere for sine egne barn samtidig.

Hvordan skal faglærere kunne fortsette med individuell oppfølging av hver elev

Muligheter for å få individuell hjelp og mulighet til å stille spørsmål: Vi har heldigvis flere muligheter til å møtes digitalt. Enten i nettmøter, diskusjonstråder eller chat. Teams har alle disse mulighetene samlet i ett og samme rom. Mange lærere foretrekker å bruke It's Learning og/eller Skype. Lærerne har litt ulike hjemmeforhold. Noen driver skole eller barnehage hjemme, samtidig som du har timer på timeplanen. Derfor vil løsningene de velger også være ulike. Noen lærere har møter eller svarer i chat samtidig som du har timen på timeplanen, andre lærere vil svare deg senere på dagen, eller når de har anledning. Hvis du ikke får svar fra lærer – send en vennlig påminnelse om at du trenger hjelp for å komme videre :)

Oppfølging for å gi en individuell vurdering: Den standpunktvurderingen som du får som elev, skal være et uttrykk for din egen kompetanse. Det er viktig for lærerne å finne ut av hva du mestrer mot slutten av året. Så lenge det er nettskole, vil derfor dine refleksjoner og samtaler med læreren, alene eller i mindre grupper, være viktige i tillegg til det du har skrevet og levert inn. Du må derfor være forberedt på at lærere legger opp til nettsamtaler i oppfølging av skriftlige arbeider.

Vil det være like mange vurderinger som planlagt?

Vi vil så langt det er praktisk mulig holde oss til de vurderingene som er planlagt og avtalt med dere elever. Det viktigste nå er at lærerne får et godt grunnlag for å kunne sette standpunktkarakter til sommeren.

Vil vi få sommerferie?

JA! Så lenge vi følger vanlig timeplan i nettskolen er det ingen grunn til at vi ikke skal ha vanlig sommerferie :)