Gjenåpning av skolen neste uke

Valentines day på Lambert 2021

Kjære foresatt på Lambertseter vgs,

Byrådet har heldigvis besluttet å lette opp tiltakene for barn og unge i Oslo, og fra mandag 19. april skal elevene våre få komme tilbake til et forsterket rødt nivå på skolen. Rødt nivå gjelder i første omgang i to uker fremover. Vi må allikevel forberede oss på at rødt nivå vil vare en stund utover våren.

Hovedpunkter som vil gjelde fra mandag:

• Ledelsen på Lambertseter ønsker at ansatte og elever bruker munnbind i fellesarealer og der det er vanskelig å overholde anbefalt avstand. Alle elever vil få utdelt munnbind av skolen.
  • Vi fortsetter med oransje og blå kohorter. Kontaktlærer vil gi elevene nærmere beskjed om de nye kohortene torsdag 15. april.
  • Forsterket rødt nivå (med inndeling i to kohorter) innebærer at elevene vil ha ca halvparten av tiden på skolen, og halvparten av tiden med nettskole. Vi organiserer sluttvurderinger også i denne perioden, og disse vil også påvirke fremmøteplanen.
  • Vi har «rød timeplan» igjen fra mandag. Det betyr at vi forkorter storefri til 25 minutter: Fra kl 11.35 til kl 12.00.

Byrådet ønsker at massetesting av elever skaleres opp så raskt det lar seg gjøre. Både Stovner, Kuben og Kongshavn vgs har gjennomført forsøk på hvordan skolene skal gjennomføre dette. Dette vil innføres på alle skoler etter hvert.

Vi på Lambertseter har bestilt inn corona-verter. Formålet med disse vertene er å minne på og hjelpe elevene våre med å overholde reglene for smittevern i pausene, og kanskje spesielt det å holde avstand i sosiale områder og køen inn til kantinen.

Det er fremdeles veldig viktig at elevene våre får hjelp og støtte til å overholde reglene:

• Hold deg hjemme hvis du har symptomer, og ta en test så raskt du kan!
  • Vask hendene ofte!
  • Ta selv ansvar for at du holder avstand til andre!

Mange har hatt tøffe dager disse siste ukene. Når vi møter hverandre igjen er det viktig at vi ser hverandre, sier hei til hverandre og viser hverandre omsorg. Hvis elevene våre har behov for noen å snakke med er helsetjenesten på plass og alle våre rådgivere er der for dem!

Tilstedeværelse elever uke 16 og 17

Som dere ser vil de ulike kohortene ha cirka annenhver dag på skolen, men så finnes det noen unntak i forbindelse med heldagsprøver eller andre ting man må ta hensyn til. Elevene får også fortløpende beskjed på Teams hvis noe skulle endres.

Jeg gleder meg veldig til å se alle elevene våre igjen på skolen på mandag 😊