Nyhet! Lambertseter starter opp med toppidrett langrenn

Langrenn

Lambertseter vil i samarbeid med Bækkelagets Sportsklubb og Rustad IL tilby elever som driver med langrenn på høyt nivå, en mulighet til å kombinere toppidrett og samtidig satse på skole. Tilbudet er for alle elever fra 1. klasse, både de som velger programområdet idrett og studiespesialisering.

Nytt studietilbud fra høsten

Elevene kan fra høsten 2018 velge faget toppidrett med langrenn. Timeplanen vil være tilrettelagt for økter på morgenen der elevene vil ha langrennsspesifikk trening. Elevene vil få tilgang til gode treningsfasiliteter, tilbys treningsleir og godt tilrettelagt skolearbeid rundt elevenes viktigste renn i løpet av vinteren.

Bækkelagets Sportsklubb og Rustad IL er store og tradisjonsrike klubber i vårt nærområde. De har tatt initiativ til et slikt tilbud, og vi har hatt god dialog i planleggingsfasen av dette tilbudet.

- Når vi er tre så sterke aktører som står bak et tilbud gir det oss stor tro på at dette kommer til å bli en suksess sier Pernille Støvland, avdelingsleder idrett ved Lambertseter VGS.

- Vi har i dag flere hardsatsende skiløpere med prestasjoner helt i norgestoppen på skolen, og med dette tilbudet vil vi gi enda flere muligheten til å ta nye steg og utvikle seg, forteller Pernille.

Fokus på prestasjoner

For å ivareta langrennsløperne på et optimalt nivå har skolen ansatt Ånund Lid Byggland som hovedtrener/faglærer. Ånund har mer enn 10 års erfaring som satsende langrennsløper, med blant annet deltakelse i U-23 og junior-vm, verdenscup samt NM-sølv som høydepunkter i sin karriere. Han har i tillegg en interessant utdanning med hovedvekt på relasjon mellom trener og utøver samt trenerkurs fra Norges Skiforbund. Treneren vil i tillegg til planlegging og gjennomføring av treninger ha en viktig rolle i koordineringen av skolearbeidet for toppidrettselevene i forbindelse med skolens og klubbens samlinger i tillegg til deltakelse på renn.

- Mitt mål er å optimalisere og tilrettelegge hverdagen for utøverne så de kan ha fullt fokus på å prestere når det virkelig gjelder, uttaler Lid Byggland. Det betyr at vi skal samarbeide tett med klubbene og lærerne.

Vi gleder oss til å starte opp det nye faget og håper mange ønsker å benytte seg av denne muligheten.

For mer informasjon, ta kontakt med:

Pernille Støvland, avdelingsleder Lambertseter videregående skole

Mobil: 908 96 817, epost: pernille.stovland@ude.oslo.kommune.no