Oppdatering og oppmuntring

Vi søker avdelingsleder
Kjære alle fantastiske Lambert-elever (og foresatte!)❤️

Nå har jeg akkurat sett på statsministerens pressekonferanse, der hun fortalte at skolene skal fortsatt være stengte, i hvertfall til over påske. Jeg vet at dette kan være en tung beskjed å få for mange av dere. Nettskolen oppleves veldig ulikt av dere. Noen liker det bedre sånn som vi har det nå. Andre igjen savner hverdagen veldig. Mange må bruke tid på å venne seg til at dere nå må jobbe mer selvstendig, ta eget initiativ til samarbeid og at du må ta mye ansvar selv for å henge med og bruke læringsstrategier som passer best for deg. 🤓

Jeg er så stolt av hvordan dere elever også denne uken fortsetter å stille opp i nettskolen vår 😍 Jeg sender samtidig også en takk til alle foresatte der ute, som gjør så godt de kan med å håndtere sin egen arbeidssituasjon og samtidig ivareta dere ungdommer, i en helt ny hverdag preget av mye usikkerhet og mange spørsmål.

Heldagsprøver

For at faglærer skal ha et godt vurderingsgrunnlag når standpunktkarakter skal settes i juni, ønsker vi så langt det er praktisk mulig å gjennomføre sluttvurderinger slik faglæreren din har planlagt og kommunisert det til dere. Dette gjelder både heldagsprøver, fagsamtaler og andre vurderingsformer. Men, det kan bli endringer i vurderingsplanen som følge av at skolen holder stengt. Følg derfor ekstra godt med i tiden framover. Det vil komme informasjon fra faglærer, endring i kalenderen på portalen, hjemmesiden samt i din skole-epost!

Samarbeid og støtte - viktigere enn noen gang før

Den nye hverdagen likner kanskje mer på det å være student, enn den hverdagen vi kjenner så godt fra Lambert? Derfor er det viktigere enn noen gang før, at dere "bidrar til at andre lærer og til at alle har det bra"! 🙏 Passer dere på å inkludere alle i klassechatt'en? Har du tatt kontakt med læringspartneren din denne uken? Har du gjort avtaler om samarbeid med noen andre? Ta kontakt og gi hverandre støtte!

Eksamen og standpunkt

Flere elever har stilt spørsmål om undervisning, vurdering og vitnemål. Her er noen av dem, med våre svar:

Hvordan skal vi få de timene vi har krav på i fagene?  På nettskolen Lambert følger vi vanlig timeplan og den planen læreren din har lagt for sluttvurdering og heldagsprøver. Dette gjør vi så langt det praktisk lar seg gjøre. Vi sikrer derfor at du som elev får de timene du har krav på. En time på nettskolen er som en time i vår vanlige skolehverdag. Det er derfor veldig viktig at du som i den vanlige skolen, møter opp og deltar på det opplegget som lærerne planlegger for deg. Dette er viktig for din egen læring og for at du skal få den opplæringen som kreves for å mestre sluttvurderingen i faget.

Hvordan skal lærerne sette standpunktkarakter når vi ikke treffes på skolen? Lærerne skal sette standpunkt til sommeren i alle avgangsfag, og elever på VG3 skal også ha standpunktkarakter i orden og atferd (karakter som kommer på vitnemålet). Det er de samme reglene som gjelder i nettskolen som i den vanlige skolen: Du plikter å stille opp til vurdering, og du må følge skolens reglement for orden og atferd - også på nett. Det betyr at lærerne er avhengige av at du stiller opp både på aktiviteter i timen og til vurderinger. Dette gjør du ved å dokumentere arbeidet ditt og levere det inn når lærer ber om det, delta i skriftlige vurderinger og i samtaler med medelever og lærer.  Dersom læreren din blir bekymret over ditt vurderingsgrunnlag, eller du ligger an til å kunne få nedsatt ordens-/atferdskarakter vil du få et skriftlig varsel. Dette er helt likt som før.

Hva skjer med vitnemålet, hvis eksamen blir avlyst? Det har ikke kommet noen nye beskjeder vedr vårens eksamen. Det er Utdanningsdirektoratet som beslutter dette for hele Norge. Det har hendt før i Norge at eksamen har blitt avlyst. De gangene det har skjedd, har det vært langvarige lærerstreiker i perioden mai/juni. Utdanningsministeren har understreket at elevene skal få vitnemål denne våren, selv om eksamen kan bli avlyst

Teams

Flere lærere har lært seg det grunnleggende i Teams på rekordtid 🙌 Begrunnelsen for at mange av dere nå går over på Teams, er at dere elever skal ha en stabil plattform å jobbe på. Vi ser at flere og flere lærere ønsker å legge sine fagrom på Teams, og derfor anbefaler jeg at alle elever lærer seg det mest grunnleggende ved å se på noen av disse videoene: https://aktuelt.osloskolen.no/korona-og-hjemmeundervisning/for-ansatte/hjemmeundervisning/teams-tips-og-triks-til-bruk/

Vi savner dere veldig, kjære elever. Sosiale medier kan absolutt ikke erstatte en skolehverdag, men jeg anbefaler dere allikevel å følge skolen på Facebook og Instagram. Der skal vi forsøke å bidra til følelsen av fellesskapet vi nå savner på skolen vår. Ta vare på dere selv, og hverandre ❤️

Siv Jacobsen
Rektor

PS: Bildet er selvfølgelig ikke tatt nå i disse karantene-tider. Bildet ble tatt høsten 2019.