Plan for åpningen av skolen

Møte i Lambert Lounge

Kjære elever og foresatt på Lambertseter vgs,

Onsdag kom nyheten om at smittespredningen i Norge nå er så begrenset, at myndighetene åpner ytterligere opp for skolene fra og med tirsdag 2. juni. Kravet om en meters avstand fjernes, og en hel klasse kan derfor være samlet i et klasserom. På videregående skole opprettholdes kravet om at ansatte og elever skal holde 1 meters avstand når de er utenfor klasserommet, og at man skal unngå store ansamlinger.

FHI uttaler at elever i videregående skole har et større ansvar for å overholde regler for smittevern, enn de mindre barna. Vår erfaring fra de siste ukene er at elevene våre synes det er lettere å holde nødvendig avstand når de er inne i klasserommet, enn i pausene. Se gjerne Utdanningsdirektoratets sider for mer info om nivådelt smittevern: https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/sikkerhet-og-beredskap/informasjon-om-koronaviruset/trafikklysmodell-for-smitteverntiltak-for-barnehager-og-skoler/

Friminuttene hos oss har fungert godt til nå fordi vi har hatt et redusert antall elever på skolen hver dag. Elevene våre har fulgt oppfordringen vår om å være mye ute. Neste uke vil vi trappe opp med alle trinn tilbake på skolen samtidig, og gruppene vil i undervisningen være samlet i ett klasserom med sin lærer (ikke delt på to rom slik vi har hatt det til nå). Men, noen ting er fremdeles litt annerledes enn i en vanlig skole. Vi beholder de nye "ringetidene" og et kortere storefri. Alle klasserom holdes åpne i alle pauser slik at elevene kan være i mindre grupper  – og vi oppfordrer fremdeles elevene til å være mest mulig ute når de har fri. Vi holder også større områder som studieverksted og Lounge stengt, for ikke å samle for mange på samme sted. Kantinen holder imidlertid åpent for salg!

Tirsdag 2. juni skal VG1 og VG3 være på skolen, VG2 skal ha nettskole. Fra onsdag 3. juni er alle tre trinn tilbake. Flere grupper er imidlertid nå inne i avsluttende fase av sluttvurdering med individuelle fagsamtaler med sin lærer. Bruken av fagsamtaler er større denne våren enn tidligere, grunnet behovet for å kunne vurdere elevens individuelle kompetanse etter mange uker i nettskolen. Faglærer inviterer den enkelte eleven til samtale, mens øvrige elever i gruppen har et opplegg i nettskolen som går parallelt. Derfor vil dere som foresatte fremdeles oppleve en veksling mellom at ungdommene møter fysisk på skolen og deltar i nettskolen helt frem til sommerferien.