Spørsmål og svar ÅPEN SKOLE

Åpen skole 1

Hvordan ser første skoleuken ut?

Den første uka av skoleåret har vi fokus på at du skal bli kjent med klassen din og lærerne dine. Vi har en samtaledag der du får en egen samtale med kontaktlæreren din, mye sosialt opplegg og «bli-kjent-leker» i klassen og et eget fadderopplegg. Fadderne er fra andre og tredje klasse og de tar deg med rundt på skolen og hjelper deg med å finne frem både praktisk og sosialt. Du får også en smakebit på de fagene du skal ha resten av året, og informasjon og hjelp til å velge både matematikk og fremmedspråk.

Hvilke linjer kan man velge på Lambertseter?

På Lambertseter har vi både idrettsfag og studiespesialiserende (realfag samt SSØ - språk, samfunnsfag og økonomi).

Hvor vanskelig er det å komme inn, hva er snittet man må ha?

De siste årene har gjennomsnittet for hele VG1 trinnet gått opp, år for år. Men samtidig varierer det litt hvilket gjennomsnitt den siste eleven på lista hadde. Jeg vil si at alle som har over 4.0 i snitt har en god sjanse på å komme inn :)

Kommer de fleste søkerne inn?

Vi har veldig mange søkere, og på VG1 har vi 7 klasser på ST og 2 klasser på Idrett. Det betyr dessverre at ikke alle som søker kommer inn. Vi har ventelister, så hvis man har valgt Lambert på 1. plass vil man kunne få tilbud om plass hvis det blir ledig plass etter skolestart.

Hvilke programfag tilbys på Lambertseter?

Vi tilbyr de fleste programfagene som finnes, både på idrett, realfag og SSØ. Du kan også velge programfag på tvers av områdene idrett og studie. På idrett kan du f.eks. velge et programfag fra realfag eller SSØ på VG2 og VG3, og på studie kan du velge friluftsliv eller lederutvikling som ett av dine programfag.

Du kan gå inn på skolens hjemmeside på fanen fagtilbud. Der vil du finne en fin oversikt over alle retningene og fagene som er tilgjengelig 😊

Kan man velge toppidrett hvis man går på studie?

Ja, du kan velge toppidrett som et programfag på VG2 og VG3.

Når jeg logger meg inn på VIGO og sjekket ut idrett på Lambertseter, finner jeg ikke noe med toppidrett individuell. Hvordan blir jeg med på det?

Toppidrett individuell er et fag som du velger etter at du først har kommet inn. Det er et programfag:)

Hvordan søker man på toppidrett fotball – er det opptaksprøve?

Du søker idrettslinja som vanlig og når du kommer inn velger du toppidrett fotball som et programfag. Det er ikke noen opptaksprøve for å komme inn:)

Kan elever ha fordypning innen realfag hvis de velger idrett?

Fra VG2 kan du velge ett programfag fra realfag både på VG2 og VG3 - også når du går på idrett. Men du får ikke full fordypning innen både realfag og idrett samtidig.

Hva legger vi vekt på når vi setter sammen klasser?

Når vi setter sammen nye klasser prøver vi å blande elever fra ulike skoler, og så forsøker vi å ha en jevn fordeling av gutter og jenter i klassene. Så du vil kanskje komme i klasse med noen av de du har gått på ungdomsskolen med, men ikke alle. Hvis det er spesielle hensyn som må tas med tanke på hvem du skal gå i klasse med, må du si fra til rådgiver hos oss når du takker ja til plassen din.

Hvordan ser timeplanen ut, og når starter skoledagen?

Skoledagen starter kl 08:15 og varer til kl 15:50. Dagen er fordelt på 8 timer (av 45 minutter). 4 timer før lunsj og 4 etter. Vi har vanligvis dobbelttimer i alle fag. Mandag og Onsdag vil du slutte klokka 14.15. Vi har nesten en hel time storefri. På onsdager har mange fag «fagdager» på 4 timer før lunsj.

Hvor lett er det å komme seg til skolen, ligger buss og t-bane i nærheten?

Skolen ligger i nærheten av busstopp til 74 og 79-bussen. Skolen ligger 2 minutter gange fra Karlsrud T-banestasjon på linje 4 Bergkrystallen.

Er det like mange turer på studiespes (ST) som på idrett (ID)?

Idrett har obligatoriske turer hvert år, og det har ikke ST. På ID drar man på to markaturer på VG1: En til fots og en på sykkel. Her er det lav terskel og mye læring som står i fokus. Disse turene har en overnatting. På VG2 har vi kanokurs til Fjorda, med kameratredning, kokkekamp og læring av padleteknikk. På vinteren reiser klassene også en uke med vintertur til Hemsedal. På VG3 starter man skoleåret med en uke til Jotunheimen. Her går de over Bukkelægeret og Besseggen for å nevne noe. Alle på ST har faget kroppsøving, og etter Fagfornyelsen legges det mer vekt på friluftsliv i dette faget enn tidligere. Våre lærere er veldig opptatt av å gi elevene på ST også en smakebit på friluftslivet, men det vil jo ikke være like mye som på Idrettslinja. Elever på ST kan også velge programfaget Friluftsliv – da vil du få muligheten til å dra på turer som er flotte!

Hva er forskjellen på P-, T-, S- og R-matte?

I 1.klasse kan du velge mellom 1P (praktisk matte) og 1T (teoretisk matte). I 2.klasse kan du fortsette med praktisk matte og velge 2P, men hvis du vil fordype deg i litt vanskeligere matte, kan du velge S1 (samfunnsfaglig matte) eller R1 (realfaglig matte). Her kan du lese mer om de ulike fagene i matematikk.

Hvis du fortsatt vil vite enda mer - se filmen fra ÅPEN SKOLE: