Hovedseksjon

Historie og filosofi

Elevene i historie og filosofi tenker

Fagenes relevans og sentrale verdier

Historie og filosofi handler om å utvikle selvstendig filosofisk tenkning og forståelse av hvordan mennesket og samfunnet er formet av historie og selv skaper historie. Faget gir elevene trening i åpen dialog, filosofisk refleksjon og historisk bevissthet, slik at de kan møte nåtidens og framtidens utfordringer med en undersøkende og nysgjerrig holdning. Faget skal også forberede elevene på et samfunns- og arbeidsliv der det er viktig å tenke kritisk og kreativt og ha evne til å møte andre mennesker med åpenhet og respekt.

Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Historie og filosofi skal bidra til å styrke menneskeverdet gjennom historisk og filosofisk drøfting om det gode og meningsfulle liv. Den historiske bakgrunnen for idealer og verdier og etisk bevissthet står sentralt i drøftingene. Faget skal også bidra til å utvikle kritisk tenkning gjennom diskusjoner om hvordan valg av metoder, perspektiver og kilder påvirker det vi ser, og hva vi forstår. Nysgjerrigheten og engasjementet styrkes ved at elevene stiller spørsmål, utforsker og resonnerer. Faget skal videre bidra til å utvikle en forståelse av at mennesket kan påvirke og er avhengig av naturen.

 

Fra læreplanen

Kjerneelementer

  • Søke kunnskap og innsikt
  • Et meningsfylt og godt liv
  • Det historieskapte og historieskapende
  • Menneskets plass i verden

Tverrfaglig tema

  • Folkehelse og livsmestring
  • Demokrati og medborgerskap
  • Bærekraftig utvikling

Grunnleggende ferdigheter

  • Muntlige ferdigheter
  • Å kunne skrive
  • Å kunne lese
  • Digitale ferdigheter

Kompetansemål og vurdering

Vurderingsordning

  • Standpunktvurdering
  • Eksamen for elever
  • Eksamen for privatister