Toppidrett for elever på studiespesialisering

Toppidrett fotball 2

- Selv om du går på ST (studiespesialisering) kan du velge toppidrett som programfag på Lambertseter. På vg1 vil faget komme i tillegg til ordinært timetall og gir da 35 timersuker. På vg2 og vg3 kan toppidrett inngå som et programfag sammen med språk, samfunns-, økonomi- eller realfag. Men faget kan ikke brukes for å oppnå såkalt fordypning på vitnemålet, forklarer studieleder Anne Line Kjærgård på Lambertseter vgs.

Skolen har egne grupper for håndball og fotball, samt én gruppe for andre konkurranseidretter som innebandy, svømming eller langrenn. Det er et krav at idretten er en del av Norges Idrettsforbund og at det konkurreres på høyt nivå.

Må være medlem av klubb

Avdelingsleder på idrettsfag Kjetil Teigen Rennesvik understreker at elevene må være medlem av en klubb, og for andre idretter enn fotball og håndball må man ha tilgang til egnede lokaler i skoletiden. Vi kan imidlertid ikke gi et tilbud dersom elevene er langtidsskadet, da må man vente til vg2 eller vg3, fortsetter han.

Det er for øvrig et begrenset antall plasser i undervisningsgruppene og elevene som går idrettsfag (ID) har prioritet. Det er derfor først ved skolestart at det vil bli klart hvor mange fra ST (studiespesialisering) som får plass i toppidrettsgruppene.

- Erfaringsmessig er det plass til 15-20 håndballspillere, 15-20 fotballspillere, og 5-10 i andre idretter fra ST. Inntaket til toppidrettsgruppene bestemmes av skolepoeng. Det er ikke opptaksprøver, og for vg2 og vg3 er det karakterene fra forrige trinn som avgjør. Studiespesialisering med toppidrett gir en krevende skolehverdag og det er derfor viktig at elevene har gode faglige ferdigheter for å kunne lykkes, avslutter Teigen Rennesvik.

Søk via skjema

Elever som søker studiespesialisering på Lambertseter vgs, og som ønsker toppidrett som programfag på vg1 må melde inn dette og annen relevant informasjon via søknadskjemaet før 1. mars 2024.

Klikke deg inn her for søknadskjema

For mer informasjon:

Velkommen til Åpen dag på Lambertseter 31. januar kl. 15:00-19:00!

Toppidrett fotball 3.png