Lederutvikling

Brenner du for læring?

Gode trenere og ledere er gode tilretteleggere og miljøskapere og har stor betydning for resultatutvikling og aktivitetsomfang innen idrett. Elevene hos oss kan velge programfaget lederutvikling, som er et verdifullt og nyttig fag. Elevene våre lærer å utvikle unge ledere i idrett, og gode ledere er en viktig ressurs i flere deler av samfunnet.

Ledelsesarbeid

Opplæringen i programfaget skal bidra til utvikling av innsikt og forståelse for ulike sider ved god ledelse og bidra til utvikling av personlige egenskaper. Opplæringen skal gi kunnskap om og erfaringer med å planlegge, lede og vurdere eget ledelsesarbeid.

Praktisk fag

Lederutvikling er i hovedsak et praktisk fag der en skal praktisere ledeskap i sterk tilknytning til det lokale idrettsmiljøet, og der en skal få prøve seg som trener, leder og dommer og kunne fordype seg i en av disse lederfunksjonene. Opplæringen i programfaget skal fremme evnen til å samarbeide, vise lojalitet, og ta ansvar og utvikle bevisste og trygge ledere. Gjennomføringen bør foregå i det lokale idrettsmiljøet og være knyttet til et idrettslag eller en gruppe.

Noen stikkord:
• Utvikle gode lederegenskaper og samarbeidsevner
• Ledelse i praksis: lede styremøter, praktisere som dommer, lederskapsøvelser ute, anvendeentreprenørskap ved prosjekter og arrangement
• Arrangere Triatlon og Håndball-NM for vgs.

Husk: det er ikke bare idretten som trenger gode ledere, dette faget får du også bruk for i næringslivet!