Som en del av et tverrfaglig undervisningsopplegg mellom naturfag og kroppsøving hadde de 32 elevene i 1STD en skoledag litt utenom det vanlige da de kom inn i laben til naturfagstimen tirsdag 11. november.
Der var det mange forbausede blikk da klassens naturfagslærer Kim Granholt dro frem en kasse full av geitehjerter og lunger, levert av en lokal slakter. Formålet med timen var å lære mer om hjertets anatomi og hvordan det fungerer.

Mira Le Dybvad og Nael Hashmi utforsker hjertets doble kretsløp. (Foto: Lambertseter vgs)
Elevene startet timen med å få en teoretisk gjennomgang av hjertet og sirkulasjonssystemet. Der lærte de blant annet om hvorfor det er slik at hjertet fortsetter å slå av seg selv, selv mens det er i ferd med å bli transplantert og ligger i isboksen.
De lærte også om hjertets doble kretsløp og utforsket hvilke blodårer som går inn og ut fra de forskjellige hjertekamrene. Her fikk elevene i oppgave å finne blodårene, sprøyte vann gjennom og se hvordan vannet gikk riktig vei gjennom klaffene. De skar seg også inn i luftrøret hvor de blåste luft inn i lungene, for å lære om kretsløpet mellom hjertet og lungene.
– Når du har et ekte hjerte i hånda, er det ganske annerledes enn når du ser det skjematisk på en tegning eller i en lærebok, konstaterer naturfagslærer Kim.

Ingrid Ruud viser frem innsiden av et geitehjerte. (Foto: Lambertseter vgs)
Uka før den litt spesielle naturfagstimen gjennomførte klassen et opplegg i kroppsøving der de også lærte om hjertet – men med en litt annen innfallsvinkel. Her var målet for timen å studere sammenhengen mellom arbeidsbelastning og puls.
– Vi vet at det er en lineær sammenheng mellom hvor har arbeidsbelastning du har, og hvor høy puls du har. Elevene gjenskapte og etterprøvde funnet hvor de hadde på seg pulsmålere og løp i tre ulike hastigheter i tre minutter. Deretter målte vi pulsen på slutten av hver arbeidsperiode, forteller 1STDs kroppsøvingslærer Martin Wiig.
Etter treningsøkta registrerte elevene dataene sine og plottet dem inn ved hjelp av det digitale matematikkverktøyet GeoGebra. Der de lagde et diagram som viste sammenhengen mellom arbeidsbelastning og puls.
Dermed ble det både litt naturfag, litt kroppsøving og litt matematikk om et og samme tema.

Naturfagslærer Kim Granholt forklarer hjertets sirkulasjonssystem. Det tverrfaglige opplegget var forberedelse til et forskningsprosjekt på Rikshospitalet som en gruppe av 1STD-elevene skal delta i senere dette skoleåret. (Foto: Lambertseter vgs)
1STD er en del av Lambertseter videregående skoles realfagssatsing, der formålet er å øke rekrutteringen til realfagene.
I løpet av skoleåret gjennomfører klassen flere tverrfaglige undervisningsopplegg hvor de jobber med samme tema på tvers av ulike fag, og i løpet av vårterminen skal flere av elevene også delta i ulike forskningsprosjekter i samarbeid med Universitetet i Oslo og Rikshospitalet. Her skal elevene få opplæring av stipendiater og forskere og delta aktivt i ekte forskningsprosjekter som en del av undervisningen i naturfag.
Hjertedissekeringsopplegget 11. november var ment som forberedelse til ett av disse forskningsprosjektene, der en gruppe elever skal være med på hjerteforskning på Rikshospitalet.
Målet med skolens realfagssatsing er at elevene skal oppleve mestring, bli nysgjerrige på realfagene og aktivt delta i prosjekter som kan motivere dem til å velge programfag innen realfag videre.
Du finner mer informasjon om Realfagsklassen her