Overordnede mål
På Lambertseter har vi fire overordnede mål
- At vi skaper bevegelse hos alle elever
- At elevene våre trives, har motivasjon og blir inkludert
- At minst 95% av elevene våre fullfører og består
- At elevene våre er forberedt til videre studier
Tre gylne regler
På Lambertseter har vi tre gylne regler som skal skape bevegelse og gjøre elevene forberedt på høyere utdanning:
- Jeg er her for å lære
- Jeg er her for å hjelpe andre til å lære
- Jeg er her for å bidra til at alle har det bra
Strategiske satsinger
For å nå målene vi har satt oss har vi jobbet frem to strategiske satsinger for 2025-2026:
- Elever som er aktive i arbeidet for et godt skole- og læringsmiljø.
- Elever som er aktive i egen læring.
1. Elever som er aktive i arbeidet for et godt skole- og læringsmiljø
Våre Lambertseterelever skal være rause, og de skal lære å inkludere alle sosialt. Elevene skal utfordres til å ta aktivt ansvar for sitt eget og andres skole- og læringsmiljø.
For å lykkes med dette skal vi gjennomføre følgende tiltak innen utgangen av våren 2026:
a) Lederprogram for elever
Vi skal etablere et lederprogram for elever. Elevene får roller hvor de skal ta aktivt ansvar for skole- og læringsmiljøet på Lambertseter vgs. I programmet får elevene opplæring, godgjøring og attest. Formålet med programmet er å skape en kultur hvor elevene våre lærer å ta ansvar på flere måter, og på ulike arenaer i skolesamfunnet. Mulige roller er aktivitetsleder i midttimene, vert i skaperverkstedet, leksehjelp eller tutor, fadder, guide, medlem i OD-komiteen mm.
b) Skaperverk
Elevene ønsker at det blir brukt mer penger på innkjøp og forbedring av inventar i skolebygget. Elevene får gjennom elevrådet disponere inntil 30.000,- ved slutten av hver termin hvor de kan bestemme hva som skal kjøpes inn for å forbedre klasserom eller fellesområder. Forutsetningen er at pengene ikke allerede har blitt brukt til å reparere hærverk.
c) Medvirkning i eget skole og læringsmiljø
Elever på Lambertseter skal lære å medvirke i eget skole- og læringsmiljø, og i utviklingen av egen opplæring. Arbeidet skal rettes mot å styrke medvirkningen fra elevenes tillitsvalgte og elevrådet. Vi skal videreutvikle lytteposter og andre medvirkningsarenaer slik at elevene både lærer og opplever medvirkning. Det er et mål at skolen sikrer at de elevtillitsvalgte får forståelse for, og får gode begrunnelser for, de administrative og pedagogiske vurderingene som skolen gjør. Samtidig skal de få anledning til å fremme sin egen, og sin klasses mening, om de ulike sakene som blir tatt opp.
d) Et mangfoldig VI på Lambert
Alle elever og ansatte skal kjenne seg som en del av Lambertseter vgs. På Lambertseter sier vi hei til alle. Vi skal styrke mangfoldet og det felleskapet på skolen gjennom faglige aktiviteter og klassens time. Vi skal jobbe målrettet for at elever fra tilrettelagt blir inkludert og synlige i skolemiljøet.
2. Elever som er aktive i egen læring
På Lambertseter skal vi utvikle elevene våre til å bli selvregulerte ungdommer som jobber hardt for å lære. Elevene skal lære hvordan de lærer, og de skal utvikle gode læringsstrategier som gjør de forberedt på videre studier. De skal utvikle kompetanse som gjør at de opplever mestring, tro på egne evner og dermed blir robuste og utholdende i møte med faglige utfordringer. Vi skal treffe en mangfoldig elevgruppe der de er faglig.
For å lykkes med dette skal vi gjennomføre følgende tiltak i løpet av våren 2026:
a) Metalæring
På Lambertseter blir elevene forberedt på fremtiden ved at de lærer hvordan de lærer best. Med kompetanse i metalæring forstår elevene hvordan de lærer og blir mer utholdende, robuste og selvregulerte i møte med høyere utdanning.
For å lykkes med dette skal personalet få opplæring i hvordan de kan undervise læringsstrategier og metalæring i fellestid. Videre skal UT bruke tid på hvordan vi kan jobbe med metalæring i klasserommet. Elevene skal få opplevelser av å mestre det de tror de kanskje ikke klarer. Hensikten er at elevene skal oppleve at de lærer mye når de utfordres ut over det det kan fra før. Vi skal få elever til å formidle, og vise eksempler på at de forstår, hvordan de lærer og hvordan dette er relevant for videre utdanning.
b) Positive tilbakemeldinger og tydelige grenser
Alle elever skal oppleve at skolens voksne markerer grenser og rammer på en vennlig og tydelig måte. For å lykkes med dette skal vi gi opplæring til alle om hvordan vi gir gode og systematiske tilbakemeldinger. Vi skal gi tilbakemeldinger som treffer den enkelte og som betyr noe og skaper bevegelse. Vi gir tilbakemelding på aktivitetene og handlingene vi gjør heller enn resultatene. Vi skal gi alle får opplæring i hvordan man kan oppnå dialog i konfliktsituasjoner.
Alle på Lambertseter følger tre gylne regler som vi systematisk gir hverandre positive tilbakemeldinger om når vi viser at vi:
- er her for å lære
- er her for å hjelpe andre til å lære
- er her for å bidra til at alle har det bra
Pedagogisk personale gjennomfører UT-prosjekt med dette som tema. Det gjennomføres også fellesmøter med opplæring for hele personalet.