Fagenes relevans og sentrale verdier
Lederutvikling handler om å utvikle kompetanse i å lede andre innenfor idrett, næringsliv og frivillige eller humanitære organisasjoner. Faget gir elevene kunnskaper og ferdigheter som støtter deres utvikling og danning. I arbeidet med egen lederatferd og ledelse i praksis reflekterer elevene over eget og andres lederskap. Dette er sentralt for å utvikle en bevissthet omkring egen identitet og lederatferd. Faget gir en trygg ramme når elevene kartlegger, får tilbakemeldinger på og utvikler egne lederegenskaper i samarbeid med andre. I faget samarbeider elevene om arrangementer og prosjekter der de lærer å håndtere tanker og følelser og å utvikle relasjoner med andre. Kompetansen i faget gjør elevene bedre forberedt til å håndtere utfordringer i arbeids- og samfunnslivet.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Lederutvikling skal bidra til at elevene blir bevisste på betydningen av et inkluderende og mangfoldig fellesskap for å nå mål. Dette skal skje gjennom elevenes planlegging, utprøving og utforsking i faget. Læringsfellesskapet bidrar til økt engasjement, utforskertrang og samarbeid når elevene skal ta steget fra planlegging til virkeliggjøring i arbeidet med prosjekter og arrangementer. Ved å lære om lederskap og praktisere ledelse utvikler elevene en økt forståelse av at det er viktig å fremme dialog og problemløsing ved meningsbrytninger.