Fagenes relevans og sentrale verdier
Markedsføring og ledelse handler om å tilpasse produkter og tjenester til markeder og målgrupper og innsikt i hvordan markedsføring, ledelse og beslutninger henger sammen. Faget skal bidra til at elevene forstår hva som påvirker markeder og hvordan markedsføring påvirker verdiskapingen i samfunnet. Faget skal forberede elevene på videre studier og et samfunns- og arbeidsliv med behov for konkurransedyktige og framtidsrettede virksomheter.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Markedsføring og ledelse skal bidra til skaperglede, engasjement, kreativitet og utforskertrang gjennom virkelighetsnære og praktiske problemstillinger som belyser temaer og problemstillinger i faget. Faget skal fremme elevenes kritiske tenkning og etiske bevissthet gjennom refleksjon over virksomheters samfunnsansvar og handlingsrom innenfor gjeldende regelverk.
Hovedseksjon
Fra læreplanen
- Markedsanalyse og innsikt
- Markedsstrategiske vurderinger
- Faglig kreativitet og problemløsing
- Bærekraftig utvikling
- Muntlige ferdigheter
- Å kunne skrive
- Å kunne lese
- Å kunne regne
- Digitale ferdigheter
Kompetansemål og vurdering
- Standpunktvurdering
- Eksamen for elever
- Eksamen for privatister