Hovedseksjon

Markedsføring og ledelse

Markedsføring og ledelse

Fagenes relevans og sentrale verdier

Markedsføring og ledelse handler om å tilpasse produkter og tjenester til markeder og målgrupper og innsikt i hvordan markedsføring, ledelse og beslutninger henger sammen. Faget skal bidra til at elevene forstår hva som påvirker markeder og hvordan markedsføring påvirker verdiskapingen i samfunnet. Faget skal forberede elevene på videre studier og et samfunns- og arbeidsliv med behov for konkurransedyktige og framtidsrettede virksomheter.

Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Markedsføring og ledelse skal bidra til skaperglede, engasjement, kreativitet og utforskertrang gjennom virkelighetsnære og praktiske problemstillinger som belyser temaer og problemstillinger i faget. Faget skal fremme elevenes kritiske tenkning og etiske bevissthet gjennom refleksjon over virksomheters samfunnsansvar og handlingsrom innenfor gjeldende regelverk.

Fra læreplanen

Kjerneelementer

  • Markedsanalyse og innsikt
  • Markedsstrategiske vurderinger
  • Faglig kreativitet og problemløsing

Tverrfaglig tema

  • Bærekraftig utvikling

Grunnleggende ferdigheter

  • Muntlige ferdigheter
  • Å kunne skrive
  • Å kunne lese
  • Å kunne regne
  • Digitale ferdigheter

Kompetansemål og vurdering

Vurderingsordning

  • Standpunktvurdering
  • Eksamen for elever
  • Eksamen for privatister