Næringslivsøkonomi

Økonomi og ledelse på Norges Bank

Fagenes relevans og sentrale verdier
Næringslivsøkonomi handler om økonomisk styring og ledelse av virksomheter. Faget skal bidra til forståelse av økonomiske, etiske og miljømessige sider ved næringsvirksomhet. Faget skal gi elevene innsikt i virksomheters rolle i samfunnet. Kompetanse i ledelse og organisering av virksomheter vil gi elevene innsikt i demokratiske prosesser i arbeidslivet og danne grunnlag for videre studier og arbeid.

Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Næringslivsøkonomi skal bidra til etisk bevissthet gjennom innsikt i og forståelse av hvordan virksomheters beslutninger påvirker økonomi, miljø og sosiale forhold innad i virksomheten, nasjonalt og globalt. Faget fremmer refleksjon og kritisk tenkning gjennom at elevene utforsker og analyser økonomiske forhold og utfordringer.

Standpunktvurdering

• Økonomistyring: Eleven skal ha én standpunktkarakter
• Økonomi og ledelse: Eleven skal ha én standpunktkarakter

Eksamen for elever

• Økonomistyring: Eleven kan trekkes ut til en skriftlig eller en muntlig-praktisk eksamen. Skriftlig eksamen blir utarbeidet og sensurert sentralt. Muntlig-praktisk eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Muntlig-praktisk og skriftlig eksamen skal ha forberedelsesdel.
  • Økonomi og ledelse: Eleven kan trekkes ut til en skriftlig eksamen eller en muntlig-praktisk eksamen. Skriftlig eksamen blir utarbeidet og sensurert sentralt. Muntlig-praktisk eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Skriftlig og muntlig-praktisk eksamen skal ha forberedelsesdel

Les mer her:

Fra læreplanen