Det gror godt på Lambertseter

FOTO: Lambertseter vgs

En elevaktivitet som har fått fart på seg er skolehagen. Det vil si det som i hvert fall skal bli en skolehage. Det er fortsatt tidlig i prosessen og i øyeblikket bare noen pallekarmer. Men både lærere og elever har tro på at prosjektet vil spire og gro.

- Vi fikk en idé etter å ha brukt poteter i nynorskundervisningen hvor vi satt igjen med mange poteter. Det er jo veldig dumt å kaste mat. Jeg foreslo da at vi kunne bruke grøntområdet utenfor hovedinngangen til å sette potetene der, og den idéen fikk litt tid til å gro, forteller lærer Martin Hegstad Otterbech på vg3.

Høster erfaringer

De satte fingeren i jorda og forhørte seg litt rundt og det ble raskt klart at man måtte ha egne settepoteter for slikt.

Jord, frø, settepoteter og setteløk fikk de tak i fra Geitmyra, og de gikk i gang med å undersøke videre hva som må til for at en skolehage skal kunne greie seg.

- Nå høster vi inn erfaringer fortløpende, og har fått installert fire pallekarmer med god jord, hvor poteter, gulrøtter, løk, reddik og salat skal få spire gjennom våren og sommeren, og flere nysgjerrige elever fikk allerede ved innstalleringen før sommerferien bli med å jobbe litt med dette prosjektet, fortsetter Otterbech.