Biologi

Utforskende biologi med planter

Fagrelevans og sentrale verdier
Biologi handler om livet på jorda og om sammenhenger mellom biologisk mangfold, evolusjon og biologiske prosesser. Faget skal bidra til at elevene forstår sammenhenger i naturen, og gi elevene kunnskap om sammenhenger mellom helse og livsstil. Kompetanse i biologi, etisk bevissthet og miljøbevissthet danner grunnlaget for en bærekraftig forvaltning av biomangfoldet og for å sikre vårt eget livsgrunnlag for framtiden. I biologi får elevene innsikt i hvordan naturvitenskapelig og utforskende arbeid i biologi kan bidra til at vi finner løsniger for en bærekraftig utvikling. Faget skal forberede elevene på videre studium og arbeids- og samfunnsliv.

Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Biologi skal bidra til at elevene får forståelse av hvordan det komplekse samspillet mellom mennesker og naturen fungerer, og hvordan menneskelig aktivitet påvirker natur og miljø. Biologi skal videre bidra til forståelse av egenverdien til naturen og artene, og til respekt for alt levande. Praksiser og tenkemåter i biologi gir mulighet til praktisk og utforskende arbeid og skal stimulere til naturglede, refleksjon og handling. Videre skal faget bidra til at elevene får kunnskap om faktorer som kan virka inn på deres egen og andre sin helse.

Standpunktvurdering

• Biologi 1: Eleven skal ha én standpunktkarakter.
• Biologi 2: Eleven skal ha én standpunktkarakter.

Eksamen for elever

• Biologi 1: Eleven kan trekkes ut til en muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Eksamen skal ha forberedelsesdel.
  • Biologi 2: Eleven kan trekkes ut til en skriftlig eksamen eller en muntlig-praktisk eksamen. Skriftlig eksamen blir utarbeidet og sensurert sentralt. Muntlig-praktisk eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Skriftlig eksamen skal ikke ha forberedelsesdel. Muntlig-praktisk eksamen skal ha forberedelsesdel.

Les mer her:

Fra læreplanen

Kjerneelementer

• Praksiser og tenkemåter i biologi
  • Biologiske systemer
  • Biologiske prosesser