Teknologi og forskningslære

Elev driver med 3D-printing

Fagenes relevans og sentrale verdier

Teknologi og forskningslære handler om naturvitenskapelige metoder og naturvitenskapens og teknologiens rolle i samfunnet. Faget skal bidra til refleksjon over hvordan valg av metoder kan påvirke forskningsresultatene, og hvordan de samme resultatene kan brukes og misbrukes for å fremme ulike synspunkter. Faget skal gjøre elevene forberedt til videre studier og arbeidsliv knyttet til realfaglige og teknologiske fagfelt.

Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Teknologi og forskningslære skal bidra til skaperglede, engasjement og utforskertrang gjennom praktiske og teoretiske utfordringer. Faget skal bidra til at elevene ser at det å feile og å lære av feilene kan være like verdifullt som det å lykkes i forskningsprosesser, og utfordre dem til å prøve ulike tilnærminger i arbeidet med teknologi og forskning. Faget skal legge til rette for kritisk refleksjon, gi innsikt i forskningsmetoder og bidra til å utvikle elevenes evne til å gjøre etiske vurderinger i naturvitenskapelig forskning og av naturvitenskapens og teknologiens rolle i samfunnet.

Standpunktvurdering

• Teknologi og forskningslære X: Eleven skal ha én standpunktkarakter.
• Teknologi og forskningslære 1: Eleven skal ha én standpunktkarakter.
• Teknologi og forskningslære 2: Eleven skal ha én standpunktkarakter.

Eksamen for elever

• Teknologi og forskningslære X: Eleven kan trekkes ut til en muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Eksamen skal ha forberedelsesdel.
  • Teknologi og forskningslære 1: Eleven kan trekkes ut til en muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Eksamen skal ha forberedelsesdel.
  • Teknologi og forskningslære 2: Eleven kan trekkes ut til en skriftlig eksamen eller en muntlig-praktisk eksamen. Skriftlig eksamen blir utarbeidet og sensurert sentralt. Muntlig-praktisk eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Skriftlig og muntlig-praktisk eksamen skal ha forberedelsesdel.

Les mer her:

Fra læreplanen