Rettslære

Rettslære i Borgarting lagmannsrett

Fagrelevans og sentrale verdier
Rettslære handler om å forstå hvordan rettsregler bidar til å bygge opp og ivareta et demokratisk samfunn. Faget skal bidra til at elevane får kompetanse om gjeldende rett og om hvilke rettigheter og plikter den enkelte har. I tillegg skal faget bidra til at elevane kan se en sak fra flere sider og komme med relevante argumenter. Dette er kompetanse som elevene vil få bruk for i videre utdanning og i arbeidslivet.

Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Faget skal bidra til å fremme likeverd og likestilling i et demokratisk samfunn der alle har like rettigheter, og der en verner om urfolk og minoriteter. Gjennom kunnskap om rettssikkerhet og sentrale rettsområde som verner om det ukrenkelige ved mennesket, skal faget bidra til kritisk tenking og etisk bevissthet. Faget skal også bidra til engasjement om de rettslige sidene ved samfunnet og gi elevene kunnskaper og ferdigheter til å delta i ivaretakelse av demokratiet i Norge.

Standpunktvurdering

• Rettslære 1: Eleven skal ha én standpunktkarakter.
• Rettslære 2: Eleven skal ha én standpunktkarakter.

Eksamen for elevar

• Rettslære 1: Eleven kan trekkes ut til en muntlig eksamen. Muntlig eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Eksamen skal ha forberedelsesdel.
  • Rettslære 2: Eleven kan trekkes ut til en skriftleg eksamen eller en muntlig eksamen. Skriftlig eksamen blir utarbeidet og sensurert sentralt. Muntlig eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Skriftlig og muntlig eksamen skal ha forberedelsesdel.

Les mer her:

Fra læreplanen