22. juli-kunstverk laget av elevene på Lambertseter videregående skole

Del av 22.juli-utstillingen på Lambert 2022

Noen har valgt å skrive dikt om de etterlatte, andre om gjerningsmannen og noen om hvordan samfunnet reagerte på terrorangrepet. Alt dette ut ifra tilfeldige sider i gamle bøker. Dette kalles «black out poetry» og går ut på at man ser på en bokside, velger seg ut noen ord, prøver å sette dem sammen til lyrikk—for så å lage en passende illustrasjon. Alle elevene har brukt sine egne erfaringer og refleksjoner rundt 22. juli. Derfor blir kunstverket en gripende påminnelse om hvordan hele fellesskapet har blitt påvirket av dette nasjonale traumet, men på ulike måter. Hver ramme og hvert bilde forteller en egen historie. Det er verdt å merke seg at det mangler øyensynlig noen rammer og veggen fremstår som tom. Dette representerer stemmene som gikk tapt etter 22. juli. Det representerer også stemmene som ikke ble hørt etter 22. juli, de som kanskje ikke følte seg velkommen i rosetoget. Men kunstverket er med på å sikre at "Blodet hennes fikk betydning".

Topp tre blant de nominerte

Kunstverket til Lambertseter videregående er blant de nominerte i 22. juli-senterets årlige konkurranse. Tematikken var rasisme og ekstremisme. Verket har gjort et inntrykk på juryen, og vi har fått beskjed om at vi er på topp tre blant de nominerte. Det blir en prisutdeling på førstkommende mandag der Lambertseter kan stikke av med seieren. For de som ønsker å følge livestreamen via Facebook er dette mulig. Her er lenken til arrangementet:  https://www.facebook.com/events/s/vinnerseremoni-skolekonkurrans/947969309217242/

På skolen er kunstverket stilt ut på den ene langveggen:

22. juli-veggen.png

Her kan du ta en nærmere titt på de ulike bildene: