Med landskamper og eliteseriekamper

Lærer og tidligere eliteseriespiller i fotball, Martin Wiig og landslagsspiller i håndball (U17) Teodor Bjerke Retvik på vg2, har det helt topp i styrkerommet på Lambertseter vgs.

- Idrettsfag er en gøy vei til generell studiekompetanse, i alle fall for oss som er glade i bevegelse. Elevene får utfordret seg i mange ulike idrettsaktiviteter, og de får lærerike og fine opplevelser fra friluftslivsturer både i sommer- og vinterhalvåret. Det å være aktive og på turer sammen, ser også ut til å være veldig positivt for klassemiljøet.

Det sier lærer Martin Wiig på Lambertseter videregående skole som selv har lang erfaring fra Eliteserien i fotball i klubber som Sarpsborg 08 og Odd. Med 27 kamper for Norge på aldersbestemte landslag vet han også hva som kreves allerede i ung alder. Flere faglærere på Lambertseter har for øvrig erfaring som toppspillere eller som trenere - og i noen tilfeller begge deler. Arild Stavrum som også er lærer på idrett har vært fotballproff både i skotske Aberdeen og i tyrkiske Beşiktaş.

- Vi har erfaring med hva som skal til for å spille på toppnivå, men vi har like sterkt engasjement for å hjelpe spillere uten de høyeste ambisjonene, til å utvikle seg videre og bli bedre. Toppidrett fotball handler om utvikling, enten målet er Eliteserien eller å forsvare plassen på laget sitt, forklarer Wiig. Det gir en flott mulighet til å utvikle seg i sin egen idrett. Det gir variasjon i hverdagen, og jeg tror en del elever gjør det bedre på skolen når de får muligheten til å trene i skoletiden, fortsetter han.

Gode treningsmuligheter

Elev Teodor Bjerke Retvik på vg2 er enig. Selv er han landslagsspiller i håndball (U17) og kombinerer toppidrett med skole.

- Hva liker du best med Lambertseter?

- Jeg liker mulighetene til både å bedrive en idrett man kan holde på med på toppnivå samtidig som vi har mulighet til å velge flere forskjellige fag. Det sosiale miljøet er også godt, i tillegg har vi lærere som forstår toppidrettslivet.

Teodor går idrettsfag og har toppidrett som programfag. Han forteller om en variert skolehverdag med trening enten med aktivitetslære med klassen eller håndball på «Niffen» (idrettsanlegget til Nordstrand Idrettsforening) og dobbelttimer i fag som eksempelvis språk og geografi. Styrkerommet løftes frem som godt med mange forskjellige apparater hvor man kan trene utenom undervisningen. Selv bruker Teodor rommet når han har fritimer. Hallene som benyttes i området får også skryt med gode flater hvor man kan holde på med flere idretter.

Utfordring med skader

- På idrett er det utfordringer med skader, hvordan løser dere denne problemstillingen på Lambertseter?

- Skader er dessverre en del av en idrettsutøvers hverdag, i alle fall i perioder. Dette skoleåret ansatte vi en fysioterapeut, som har ansvaret for å følge opp langtidsskadde elever. Vi har samtidig et godt utrustet styrkerom med mulighet til å trene alternativt ved skade, forklarer Wiig.

Lambertseter har for øvrig ikke noe formelt samarbeid med fotballklubber i området, men har samarbeidet om enkeltspillere, etter behov.

- Når det er sagt så leier vi bane av KFUM, og vi har lærere hos oss som er engasjert i klubben. Så det er kanskje klubben vi kjenner best, i hvert fall når det gjelder fotball. KFUM har alltid vært en god breddeklubb, men nå er de også blitt en toppklubb. Vi som lærere og ikke minst elevene våre, har mye å lære av dem. Samtidig ønsker vi ikke å skille elever ut fra hvilke klubber de spiller for. Alle elever skal gis samme muligheter til å utvikle seg, uavhengig av klubbtilhørighet, avslutter Wiig.

Velkommen til Åpen dag på Lambertseter 31. januar kl 15:00-19:00